اکسین درمانفروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و زیبایی
پزشکی

انواع دستگاه های رادیوگرافی و کاربرد آن ها

رادیولوژی

انواع دستگاه های رادیوگرافی و کاربرد آن ها

گی آمارادیوگرافی یکی از روش های تصویربرداری است که در این روش میتوان بیماری ها را توسط آن تشخیص داد این روش که غیرتهاجمی است وکی توان به وسیله آن درون بدن انسان را از همه جوانب بررسی کرد انواع مختلفی دارد که در این مقاله به بررسی آن ها و کاربردشان می پردازیم.

رادیوگرافی ساده
اولین نوع تصویربرداری را رادیوگرافی ساده می‌نامند که تصویر یا فیلم رادیولوژی را به صورت سیاه و سفید و ورقه پلاستیکی نازک مانند سلفون ایجاد می‌کند.

رادیوگرافی دیجیتال
این نوع تصویربرداری از نوع ساده پیشرفته تر بوده و تصاویر گرفته شده به صفحه مانیتور پزشک منتقل شده و از این طریق نمایش داده می‌شوند. این تصاویر علاوه بر نوع نمایش گفته شده نیز به صورت فیلم نیز تبدیل می‌شوند. شاید در نظرتان باشد که این نوع تصویربرداری با رادیولوژی ساده چه تفاوتی دارد اما باید یادآور شد که حتی دوربین های قدیمی ساده هم با دوربین های دیجیتال امروزی متفاوت هستند. در ادامه تفاوت شایان این دو نوع رادیولوژی را برای شما توضیح خواهیم داد.

رادیوگرافی رنگی
نوع دیگری از رادیوگرافی، رادیوگرافی رنگی می باشد که برای تشخیص بهتر ضایعات مواد خاصی به بیمار تزریق می شود.

رادیوگرافی پانورکس
نوع دیگری از رادیوگرافی ، رادیوگرافی پانورکس می باشد که با استفاده از آن می توان کل دندان ها و استخوان های هر دو فک بالا و پایین را مشاهده کرد. این دستگاه با تنظیم پوزیشن های مختلف و با استفاده از اشعه گاما می توان تصویر برداری نمود. با استفاده از این رادیوگرافی می توان در طول مدت کمی یک تصویر کلی از دندان ها مشاده کرد و بلافاصله می توان تصویر را به روی مانتیتور تماشا کرد و میزان پرت فیلم توسط این نوع رادیوگرافی بسیار کم می باشد. قدرت تصویر در این نوع رادیوگرافی به اندازه ای بالا می باشد که می توان طول ریشه تک تک دندان ها را با وضوح کامل مشاهده نمود.

تفاوت رادیولوژی ساده و دیجیتال در چیست؟
در رادیولوژی دیجیتال، تصویر ها در صفحه های الکترونی و دقیق نمایش داده شده که در رادیولوژی ساده این طور نیست و بر صفحه های پلاستیکی ایجاد می‌شوند. در تصویربرداری پیشرفته، هر اشعه ایکس به نقاط برخورد کرده و با ایجاد بار الکتریکی، تصویری دقیق را در مانیتور کامپیوتر برقرار می‌کند.

از رادیوگرافی رنگی چه می‌دانید؟
در عکس برداری های ساده، قسمت هایی از بافت ها و اندام های بدن سیاه نشان داده می‌شوند زیرا اشعه ایکس قادر نیست از آن عضو عبور کند تا تصویری را به نمایش درآورد اما در رادیولوژی رنگی، آن قسمت ها از بدن توسط مواد خاصی قابل رویت و رنگی دیده می‌شود. تصویربرداری رنگی مدت زمان بیشتری نیاز دارد و دارای اصولی متفاوت است. فرد باید قبل از تصویربرداری مواد تجویزی را میل کرده یا به او تزریق می‌نمایند که به اصطلاح رنگ معروف هستند اما در حقیقت رنگی نیستند که شما در تصور دارید.

رادیوگرافی رنگی چه کاربردی دارد؟
روند رادیولوژی به این صورت است که گاهی بهتر است برخی از ضایعات به صورت رنگی دیده شوند. برای مشاهده بعضی نواحی از دستگاه گوارش افراد مانند معده، روده کوچک، مری ابتدا پودر باریم را در مقداری مشخص آب حل کرده و در زمان رادیولوژی رنگی مصرف می‌نمایند. با استفاده از این روش، ضایعات به وجود آمده مانند زخم ها و تومور یا انسدادها و سایر موارد ریز و ظریف را تشخیص می‌دهند.
همچنین برای مشاهده تصاویر روده بزرگ، پودر باریم حل شده در آب را از طریق مقعد تنقیه کرده و رادیولوژی را انجام می‌دهند. از این نوع تصویر برداری برای تشخیص تنگی حالب، بررسی وضعیت کلیه ها، انسداد لوله ها و … استفاده می‌کنند.

تیم اکسین درمان آمادگی خود را در عرضه انواع تجهیزات پزشکی از جمله دستگاه های رادیوگرافی و همچنین ارائه مشاوره پیش از خرید توسط کارشناسان متخصص را با هدف همکاری با مطب یا کلینیک شما اعلام می کند؛ برای بهره مندی از این خدمات با شماره ۰۹۱۶۹۳۳۸۵۳۴ تماس بگیرید.

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *